JTH, Walden och spridda skurar

Nej jag har inte glömt bort bloggisen, bara inte riktigt känt för att skriva. Förra veckan var vi på landet och en liten tripp ner till Jönköping också. Vi åkte ner till Jönköping av två anledningar, den första var att hälsa på min lilla mormor. Sen hade JTH en liten “intro” till skolan som jag tyckte kunde vara intressant. Jag tycker inte att den gav så där jätte mycket. Men jag gillade stämningen, och de försökte verkligen göra så gott de kunde. Men det blir lite “pinsamma” tystnader när många människor som inte känner varandra samlas på samma gång. Men det var intressant att se mina nya klasskompisar. På BB (mitt program har denna förkortning) har de tagit in ca 150 pers så det blir en stor klass. De verkar vara en ganska bra könsfördelning, ungefär 50/50 skulle jag tro. De flesta är dock yngre än jag, vilket inte var direkt oväntat. Det viktiga är nog inte åldern utan att de är vettigt folk. Av det lilla jag såg verkade det ganska lovande, men vi får se i augusti.

walden-pond

Läser just nu Walden av Henry David Thoreau och det går ganska långsamt. Boken är skriven på mitten av 1800-talet så språket är lite knepigt. Sen använder han en massa liknelser ur antiken som gör att man måste leta lite i böcker för att förstå vad han menar. Men man lär sig också mycket! Finns en hel del intressanta och tänkvärda saker i boken. Tänkte ta mig friheten att citera några jag skrivit ner:

“What a man think of himself, that is what determines, or rather indicates his fate.”

Tål att tänka på inte sant? Den här är också bra.

“Our inventions are wont to be pretty toys, which distract us from serious things. They are but improved means to an unimproved end.”

Sitter just nu framför en sådan “toy”! Det här skrevs för mer än 150 år sedan, och under den har det inte direkt blivit färre leksaker som distraherar oss.

Nu ska jag nog läsa en stund!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar