Om sorg, helgon och Maja

Alla helgons den här helgen. Halloween har det blivit de senaste åren. Själv tycker jag den traditionella Alla helgons känns lite för tung och deprimerande. Halloween känns för kommersiellt. Ännu en ursäkt att konsumera, och konsumera mera. Nej, det finns andra kulturer som klarat det här med döden mycket bättre. Utan att vara någon expert på andra kulturer verkar det t.ex. som Mexico har en bättre idé. De festar och har roligt och på det sättet hedrar de sina döda.

Här nedan finns två bilder på Maja (mina kusiners hund) en julafton för några år sen, Maja finns inte mer och det är tråkigt. Tråkigt för hon gjorde alla runt henne glada. När någon tycker om är borta känns det mer naturligt att känna saknad och vara ledsen för det. Att göra som i Mexico verkar inte passandet, eller? Samtidigt går livet vidare och att gräva ner sig i det förflutna är inte heller bra. Jag läste i en tidning om en familj vars dotter blivit dödad i en trafikolycka. Föraren var berusad, krockade och dottern avled. Föraren som klarade sig oskadd fick 1000 kronor i böter. Nu ska jag inte gräva mig ner i (o)rättvisan i det här. Att komma över sorgen att förlora ett barn kan jag inte förställa mig. Oj, nu blev det tungt. Den här familjen hade ett minnesaltare och lämnat dotterns rum orört. Det här tror jag inte är särskilt sunt, om än förstårligt. Jag tror inte dottern skulle vilja att hennes mamma skulle gå och vara ledsen resten av sitt liv. Hmmm… Nu känns det som jag målat in mig själv i ett hörn här. Döden är nog lite tabu i vår kultur.

IMGP0322

 

Maja, jag är glad, glad att jag fick lära känna dig.

Ingen annan har viftat så mycket på svansen bara för jag kom på besök.

Ingen annan har legat och snarkat under soffbordet.

Ingen annan har buffat på mig för de vill att jag ska klia dem på magen

Ingen annan har varit så glad i mat.

Maja, för dig ska jag vifta mer på svansen, snarka under bordet, buffa när jag vill bli kliad, och älska mat.

Leva i nuet!

Assar!

 IMGP0317

0 kommentarer:

Skicka en kommentar